Fotos

Dingen waar u op moet letten bij de tandheelkundige zorg van uw kind

Een gezond gebit is erg belangrijk voor de algehele gezondheid van uw kind. Omdat ze hen helpen eten en praten. Terwijl een goede mondverzorging uw kind helpt goede tandheelkundige gewoonten aan te leren naarmate hij groeit; Als er vanaf de kindertijd niet voldoende aandacht wordt besteed aan tandheelkundige zorg, kunnen infecties, ziekten en andere gebitsproblemen optreden.

Gebruik de volgende tips om tandheelkundige zorg leuk te maken voor kinderen:
Help kinderen hun eigen tandenborstels kiezen. Ze kunnen hun favoriete kleur of karakter kiezen.
Laat ze ook tandpasta kiezen. Zo kunnen ze hun favoriete smaak kiezen.
Lees boeken of bekijk video’s waarin over mondhygiëne wordt gesproken.
Gebruik een timer om ervoor te zorgen dat kinderen gedurende 2 minuten hun tanden poetsen. Of speel hun favoriete liedje om hierbij te helpen.
Beloon ze voor goede mondverzorging. Natuurlijk moet deze beloning iets gezonds of eenvoudigs zijn, zoals appelschijfjes, in plaats van zoete lekkernijen.
Plan na het tandartsbezoek een leuke activiteit met uw kinderen.
Geef hen een voorbeeld door uw persoonlijke mondverzorgingshygiëne te handhaven.

De rol van fluoride in de tandheelkundige zorg bij kinderen
Fluoride is belangrijk voor de tandgezondheid van kinderen, net zoals voor u. Omdat bekend is dat het de kans op tandbederf bij melktanden en blijvende tanden verkleint. Het helpt ook de tanden te versterken door het tandglazuur te verharden. De meeste kinderen krijgen het benodigde fluoride binnen via drinkwater. Als uw water geen fluoride bevat, kunnen fluoridesupplementen nodig zijn. Neem contact op met uw arts om erachter te komen of uw kind dit nodig heeft.

Een teveel aan fluoride kan tandvlekken veroorzaken en de gezondheid schaden. Zorg er daarom voor dat uw kind geen fluoridetandpasta inslikt.

Poetsen en flossen
Mondhygiëne moet beginnen als uw kind nog een baby is. Begin met het gebruik van een zachte tandenborstel rond de leeftijd van 1 of 2 jaar. Poets de tanden van uw kind minstens tweemaal per dag met water. Je kunt ook een beetje tandpasta zonder fluoride toevoegen. Dit type tandpasta kan ook veilig door uw kind worden ingeslikt. Zodra uw kind oud genoeg is om tandpasta uit te spugen, kunt u overstappen op gefluorideerde tandpasta.

Gebruik slechts een kleine hoeveelheid tandpasta. Leer uw kind om het tussen zijn tanden, tandvlees en tong te verspreiden. De nodige informatie hierover kunt u bij uw arts verkrijgen.

Uw kind zal waarschijnlijk hulp nodig hebben bij het tandenpoetsen tot hij 7-8 jaar oud is. Na deze periode kunnen ze een grotere tandenborstel gaan gebruiken. Tandenborstels moet u elke drie maanden vervangen, en telkens wanneer de borstelharen rafelig lijken.

Zoals we hierboven vermeldden, moeten kinderen ook ongeveer 2 minuten hun tanden poetsen. Tandzijde is ook een belangrijk onderdeel van de mondverzorging van kinderen. Leer ze minstens één keer per dag flossen. Om het gemakkelijker te maken, kun je hulp krijgen van tandzijde die op een handvat zit.

Je moet je kind ook leren zijn tong te poetsen. Dit helpt de hoeveelheid bacteriën in de mond te verminderen. Zorg ervoor dat ze hun tanden twee keer per dag en na de maaltijd poetsen.
blauwe plekken
Cariës kan worden gedefinieerd als gaten gevormd in de tanden. Deze kunnen optreden wanneer bacteriën zich in de mond ophopen. Suiker in eten en drinken verandert in zuren die de tanden kunnen aanvreten. Omdat tandenpoetsen bij kinderen moeilijker is, is de kans op het ontwikkelen van gaatjes vrij groot. Daarom moet elk gezinslid goed voor zijn gebit zorgen. Omdat mensen met gaatjes bacteriën kunnen overbrengen die gaatjes veroorzaken op ongeboren baby’s, pasgeborenen en kinderen.

Voeding
Kinderen die veel suikerhoudend voedsel en dranken consumeren, lopen ook een verhoogd risico op gaatjes. Daarom moet je ze gezonde voedingskeuzes laten maken. Vermijd te veel suiker en laat uw kinderen dergelijke voedingsmiddelen niet consumeren. Zorg ervoor dat ze hun tanden poetsen na suikerrijk voedsel.

Van melktanden tot volwassen tanden
Melktanden beginnen over het algemeen tussen de 4 en 7 maanden te verschijnen. De eerste tanden die doorkomen zijn meestal de 2 onderste voortanden. Bij de meeste kinderen groeien alle twintig melktanden rond de leeftijd van drie jaar. Tussen de leeftijd van 6 en 12 jaar kunnen melktanden echter uitvallen. Gedurende deze periode zijn regelmatige tandartsonderzoeken van groot belang. Sommige kinderen hebben mogelijk orthodontische behandelingen nodig, zoals een beugel.

Een volledige set volwassen tanden bestaat uit 32 tanden. Dit cijfer omvat verstandskiezen, die pas in de puberteit verschijnen.

Wanneer moet u naar een tandarts?
De American Academy of Pediatric Dentistry raadt kinderen aan om vanaf hun eerste verjaardag regelmatig naar de tandarts te gaan. Dit geeft de tandarts de kans om problemen met de tanden van uw kind vroegtijdig op te sporen. Uw tandarts kan u alle informatie geven die u nodig heeft over goede mondzorg. Regelmatig onderzoek is ook voor uw kind weer een gezonde gewoonte. Neem onmiddellijk contact op met uw tandarts als:

Als uw kind kiespijn of mondinfectie heeft,
Als uw kind om wat voor reden dan ook zijn blijvende tand verliest.